Často se setkáváte s doporučením „obraťte se na svého lékárníka“. V jakých případech vám může pomoci?
Lékárníci jen nevydávají či neprodávají léky a doplňky stravy. Kromě toho připravují ve svých laboratořích léčivé přípravky “šité na míru“ jednotlivým pacientům”, vydávají léky do ordinací a nemocničních oddělení, ředí vakcíny pro očkování a spoustu dalšího.
Poradí s předepsanými léky
Znáte to – u lékaře dostanete recept s doporučením, jak léky brát, ale jen vyjdete z ordinace, informace se vám vypaří z hlavy.
Nemusíte zoufat, při vyzvednutí léčiva je to právě lékárník, který vám podle doporučení lékaře sdělí, kdy a jakým způsobem máte lék brát, a ještě vám to napíše na krabičku.
Tím to ale nekončí, dostane se vám od něj i dalších podrobnosti k aktuální léčbě. Například o tom, že některé nosní kapky či spreje nesmíte užívat více než týden, zda užívat lék na lačno, s jídlem, nebo po jídle, čeho se při užívání vyvarovat a podobně.
V případě, že požadovaný lék dlouhodobě není k dispozici, vám nabídnou jiný lék se stejnými účinky.
Kontrola lékových chyb
V případech, kdy je to nutné, může také lékárník jednorázově nahlédnout do vaší „lékové karty“, kde zjistí, jestli je předepsaný lék v pořádku v tom smyslu, aby se jeho účinnost nesnižovala či nezvyšovala při současném braní jiných vašich léků.
Ukazuje se, že 99 % lékárníků takto odhalí alespoň jednu lékovou chybu měsíčně a 20 % jí zabrání dokonce každý den. Tyto chyby někdy vznikají kvůli špatnému způsobu užívání pacientem, někdy jde o špatnou kombinaci léků, někdy o uklepnutí lékaře třeba o řádek. Lékárníci v takových případech hledají řešení společně s lékařem.