Ještě než rychlá proudová letadla poslala zaoceánské parníky do šrotu, brázdily lodě po moři úplně běžně. Ale pozor, jsou tu zas! Jsou ale jiné, se záplavou zábavy, s mnoha atrakcemi a naprostým komfortem! Vydejte se s námi na plavbu západním Středomořím.
Nalodíte se u Říma v přístavu Civitavecchia v sedm večer na loď Costa Magica, před námi je trasa Savona-Marseille-Tanger-Casablanca-Cádiz-Lisabon-Alicante-Civitavecchia.
Hned na začátku vás ohromí nejen rozměry, ale i vybavenost lodi a její luxus.
Jedenáct barů, čtyři velké restaurace a čtyřiadvacetihodinová možnost něco si objednat do kajuty, vše v ceně palubenky. Obří wellness, jehož procedury už si platíte zvlášť.
Třípatrové divadlo, kasíno, tančírna, čtyři bazény, obří tobogán, nákupní centrum, joggingová dráha a další atrakce. Bude se vám vůbec chtít na výlety s výkladem v cílových městech?! Nebo se raději natáhnete, abyste měli síly na noční mecheche?
Půjdete na břeh?
Platí, že v každém městě se přes den zhruba 10 až 12 hodin stojí, vyplouvá se kolem sedmé večer. Na první zastávce v severoitalské Savoně můžete navštívit krásnou goticko-renesanční pevnost Priamar, tyčící se nad přístavem, vznosnou katedrálu Nostra Signora Assunta a spoustu dalších památek, ale jak tady, tak i později se vyplatí knižní průvodce, účast s výkladem se platí. Marseille má krásnou katedrálu a starou čtvrť Le Panier, v přístavu kostel-pevnost Abbaye znalci navštíví „panelák“ Cité Radieuse slavného architekta Corbusiera.
Nejpozději zde vám začne docházet, že na krásné lodi toho obrazíte hodně, ale na vše bude tak nějak málo času.
Před námi je Maroko!
Z Afriky do Španělska Marocký Tanger a Casablanca na vás dýchnou atmosférou středověku, v tom prvním nevynechte pevnost Kasbah a v ní sultánský palác Dar el-Makhzen, a Casablanca, kde najdete obrovskou mešitu Hassana II. na dohled od velké katolické katedrály L’Eglise du Sacre-Coeur… Nutno říci, že v této fázi plavby již od expedic na pevninu řada neúnavných pařmenů odpadá!
Ostatně sama loď, připomeňme, nabízí spoustu zábavy! Kdo ovšem neuvidí hispánská města, starý Cádiz, odkud odplul Kryštof Kolumbus na svou druhou výpravu, a krásný Lisabon, ve kterém jezdí na okolní kopce prastaré tramvaje, ten rozhodně prohloupí. Takže: vzhůru na parník, ale veselte se s mírou!
Jaká je luxusní Costa Magica?
Loď byla postavena v roce 2004 nákladem 420 milionů dolarů, měří na délku 272 metrů, její nosnost je 102,5 tuny, počet kajut 1 358, maximu cestujících 3 470 (nikdy není zcela plno). Všichni mají plnou penzi, strava probíhá jednak formou nonstop-bufetů, jen oběd servírují číšníci.
Nealkoholické nápoje jsou stále dostupné v čepujících automatech. Zadarmo už ovšem nejsou alkoholické nápoje v barech a další služby, které se platí kartou, jež je zároveň klíčem ke kajutě. Tuto útratu pasažér zaplatí po návratu do mateřského přístavu.
Kdo nechce neustále počítat útratu, nahraje si před vyplutím určité finanční penzum na „lodní účet“.
Oběd si lze vybrat z několika jídel a je dobré být obezřetný. Kuchyně někdy tvoří „nové“ pokrmy ze zásob, jichž je přebytek, takže lze narazit i na telecí v kachní omáčce.
To je ale asi jediná výtka, jinak je péče o cestující, včetně zábavných večerních programů, příkladná!