Venkovské železniční tratě už dávno přestaly být pouhým dopravním prostředkem a staly se krásným romantickým výletem pro celou rodinu. Vláček jedoucí jarní hornatou krajinou působí zajímavěji než běžné auto. A co teprve dojem cestujícího, který se touží kochat krajinou…
Jižní Čechy – Jindřichohradecká úzkokolejka
Jindřichohradecké dráze hrozilo zrušení a zachránila ji až parta místních nadšenců.
Romantický malý vláček, někdy i historický parní, vyrazí obloukem podél Nežárky, aby se mezi rybníky stočil k jihu a projížděl hlubokými lesy až do Nové Bystřice u rakouských hranic.
Lze vzít i kola, na libovolném místě si udělat cyklovýlet a zase se „nalodit“ k cestě zpátky.
Na lesní zastávce Kaproun je pomníček v místě, kde byl exemplárně vyloučen z přepravy Jára Cimrman, na Albeři jede vláček kempem podél jezera Osika, dalšíkrásný pohled. Z Jindřichova Hradce pak vede „severní větev“ úzkokolejky na Obrataň.
Severní Čechy – Krušnohorská železnice
Trať z Mostu přes Dubí do příhraniční Moldavy je jednak kouzelná a členitá a je také kulturní památkou, což ji chrání před zrušením. Hodinu a čtvrt dlouhá jízda vás protáhne v první fázi průmyslovým Litvínovem, pak už ale přichází horský terén.
Vlak v nádherné krajině překonává po mostech hluboká údolí, dva tunely a v Dubí železničním fanouškům nabídne úvraťovou stanici, kam vlak vjede a zase musí vycouvat.
Vrchol na Moldavě (ale i předchozí staničky) nabízí spoustu tras k horským túrám a cyklisté se mohou vyvézt na vrchol a absolvovat svižný sjezd do podhůří.
Jižní Morava – Vinná lokálka
S vínem můžete na jižní Moravě spojit i jiné tratě, ale lokálka ze Zaječí do Hodonína je asi nejhezčí, neklikatější a nejosobitější.
Už víska Zaječí u nádrže Nové Mlýny, dobře dostupná z Brna, patří do vinné oblasti, stejně jako všechny vsi na trati, nevyjímaje půvabný městys Velké Pavlovice, který je ze Zaječí první na ráně.
Opravdu se vyplatí tu vystoupit, k návštěvě zve spousta vinných sklepů, nemluvě o zdejším zámku a barokním kostelu Nanebevzetí Panny Marie.
Na trati mezi utěšenými vinicemi následují známé názvy jako Kobylí, Čejč, Mutěnice a závěrečný pěkný úsek pod Zbrodskými rybníky a oborou Hodonínská Dúbrava – a nakonec půvabný Hodonín.
Západní Čechy – Lokálka Pňovany– –Bezdružice
Nebýt těžby dřeva a Konstantinových Lázní, lokálka za Plzní by asi nevznikla. Hned za Pňovany překonává motorák přehradu Hracholusky po 210 m dlouhém mostě. Čeká nás cesta lesy a lučinami.
Projíždí obcí Cebiv s barokním zámkem, který nový majitel doslova zachránil před zřícením.
Osamělá zastávka Strahov má krásně opravenou budovu. Konstantinovy Lázně s jejich parkem stojí za procházku, i když máte nervy i oběhové ústrojí v pořádku. V Bezdružicích je pěkně zrekonstruované nádraží a malé železniční muzeum. Na kopečku nad městem stojí krásný zámek.
Střední Čechy – Posázavský Pacifik
Výchozím bodem pro trampy je nádraží Praha-Braník, ale nejtypičtější úseky začínají Davlí. Odtud vláček míří na Sázavu po skalnatém úbočí, mine útvar zvaný Pikovický komín, vnoří se do tunelu, aby se vynořil na viaduktu u Žampachu.
Další scenérie nabízí oblouk od Jílového nad Kamenným Přívozem s výhledy na trampské osady v údolí. Po rozeklané krajině následují venkovsky klidné úseky za Prosečnicí se Sázavou na dosah ruky.
Týnec nabídne prohlídku středověkého hradu a Čerčany výběr mezi návratem do Prahy a další cestou podél Sázavy.
Severní Morava – Karlovická lokálka
Lokálka ze Vsetína do Velkých Karlovic nabízí nejprve cestu údolím Vsetínské Bečvy s vyhlídkou na temné, zalesněné vrcholy Beskyd. Vesnice kolem trati se nabízejí jako výchozí body k túrám do beskydských kopců s jejich kouzelnými samotami, lesy a dřevěnicemi.
Městečko Karolinka se stejnojmennou vodní nádrží je proslulé výrobou skla a lze si zde pořídit cenný suvenýr. Následují Velké Karlovice s krásným kostelem Panny Marie Sněžné.
Karlovice jsou kolními kopci zcela obklopené a nelze než doporučit výšlap – možno i na kole – lesní trasou na vrch Miloňová s dřevěnou rozhlednou.