Bývají označovány jako mladší bratři cest, silnic a chodníků. Většinou překonávají nejrůznější bariéry a klenou se nad malebnými údolími i řekami. Řeč je o mostech a viaduktech. Podívejte se spolu s námi na ty nejpozoruhodnější, které v Česku máme.
Jurkovičův most – Nové Město nad Metují
Most jako z pohádky, tak nazývají místní svůj unikátní krytý dřevěný most ve stylu valašské lidové architektury ve východočeském Novém Městě nad Metují.
Jeho autorem je světoznámý architekt Dušan Jurkovič, známý zejména svými stavbami v Luhačovicích, Brně nebo v Rožnově pod Radhoštěm.
Původně stávala přes řeku Metuji pouze jednoduchá dřevěná lávka, která sloužila místním už od 18. století. Most v podobě, jak ho známe dnes, byl postaven až o dvě století později.
Kromě svého nevšedního vzhledu se pyšní také svým umístěním. Pokud o něm nevíte, jen tak ho totiž nenajdete. Schovává se za zdejším zámkem a pohled na něj se otevře až po vstupu do zámecké zahrady.
Kamenný most – Písek
Kamenný most v jihočeském Písku, někdy nazývaný také Jelení, je nejstarší památkou svého druhu v Česku. Pochází ze 13. století, kdy byl vybudován jako součást tzv. Zlaté stezky, spojující České země s Bavorskem a Horními Rakousy.
Přepravovala se tudy hlavně sůl, obilí, med, ryby i kožešiny. Na obou koncích mostu se původně nacházely obranné věže. Jedna z nich byla stržena při velkých povodních v roce 1767, druhou pak zbourali zhruba o sto let později.
V 18. století přibyly pak na zábradlí mostu barokní sochy českých světců. Dnes uvidíte ale na mostě pouze jejich kopie. Originály vzácných plastik jsou totiž uloženy v depozitáři Prácheňského muzea.
Železniční viadukt – Kryštofovo údolí
Na železniční trati mezi Libercem a Českou Lípou, nedaleko obce Novina, stojí další ze zajímavých českých viaduktů.
Podle architektů je most nad Kryštofovým údolím výjimečný hlavně svým dokonalým propojením s okolní přírodou, kterou se podařilo i při náročné stavbě viaduktu nepoškodit.
Byl dokončen v roce 1900, klene se nad říčkou Rokytkou a při jeho stavbě se musel vystavět i Ještědský tunel, který překonal Ještědský hřeben. Za zmínku stojí také diorit, který zde byl přímo na místě vytěžen a z něhož dělníci most postavili.
I obklad a parapety jsou zhotoveny z místního materiálu, z liberecké žuly. Nejen proto byl jedinečný viadukt zařazen na seznam nemovitého kulturního dědictví Česka.
Žďákovský most – Orlická přehrada
Žďákovský most, který se řadí mezi naše nejmladší, překlenul v roce 1967 údolí nad Vltavou u obce Orlík. Jméno dostal podle zatopené vesničky Žďákov, kde byl původně přívoz a kterou „pohřbila“ stavba Orlické přehrady.
V době svého vzniku byl největším ocelovým jednoobloukovým mostem na světě! V dnešním srovnání je osmý. Pro turisty je dostupný několika stezkami a naučnou stezkou Zvíkov-Orlík.
Proslul ale také svou temnou novodobou historií. Nejen proto, že je častým terčem sebevrahů. Ale především kvůli tzv. orlickým vraždám, v nichž hrál hlavní roli právě tento most, odkud byla do řeky svržena mrtvá těla v sudech s louhem.
Negrelliho viadukt – Praha
Historicky první železniční most v Česku, druhý nejstarší most v Praze a až do roku 1910 nejdelší most v celé Evropě – to je pražský Negrelliho viadukt. Říká se mu také Karlínský, protože právě v městské části Karlín je nejviditelnější.
Most byl vystavěn v letech 1842–1850 jako součást drážďanské větve projektu Severní státní dráhy Olomouc–Praha–Drážďany. Jednalo se o velmi náročnou stavbu, na níž pracovalo až 3000 dělníků, za využití parních zvedacích strojů, které byly tehdy novinkou.
Viadukt, 1110 metrů dlouhý, prošel během let mnoha úpravami a v jeho mostních obloucích vznikly uzavřené prostory, kde se dnes nachází obchůdky a dílny.
Řetězový most – Stádlec
Stádlecký řetězový most přes řeku Lužnici stojí pod městysem Stádlec a je posledním dochovaným empírovým řetězovým mostem u nás. A dokonce i v Evropě patří mezi ojedinělé. Původně ale stával na úplně jiném místě!
Byl postaven přes řeku Vltavu a spojoval jihočeská města Tábor a Písek. Při budování Orlické přehrady v 60. letech 20. století musel být ale za asistence památkářů rozebrán, aby nedošlo k jeho poničení a aby nebyl zatopen, stejně jako vesnice, kudy vedl.
Mnoho let pak most odpočíval v depozitáři a uvažovalo se o tom, že se prodá do zahraničí. V roce 1975 bylo ale naštěstí rozhodnuto, že řetězový most zůstane doma. Znovuvybudován byl právě u obce Stádlec, kde slouží dodnes.
Páni, Negrelliho viadukt mě fascinuje svou historií a délkou. Jsem ráda, že takové památky stále slouží a nesou naši minulost do budoucnosti. Je skvělý, že ho v Praze udržují v dobrém stavu.
Mosty mají své kouzlo, ať už staré kamenné nebo moderní ocelové. Železniční viadukt v Kryštofově údolí je podle mě mistrovským dílem, nádherně zapadá do přírody. Fotky těchto míst musí být úchvatné.
Milují staré mosty, mají v sobě tolik historie a kouzla. Kamenný most v Písku je pro mě srdcovka, jeho barokní sochy jsou nádherné. Nevěděla jsem, že Žďákovský most byl tak velký, ráda bych se tam vydala na cyklovýlet.
Ty mosty a viadukty jsou fakt pěkný. Kamenný most v Písku mám ráda, je to skvělý kousek historie a pěkně zapadá do okolí. A na tom železničním viaduktu u Kryštofova údolí bych se taky ráda prošla, vypadá to fakt hezky.
Mosty a viadukty jsou fascinující ukázkou lidského inženýrství a tvoří nenahraditelnou součást naší krajiny. Jurkovičův most v Novém Městě nad Metují má jedinečný vzhled a dokonale se snoubí s přírodou. Ráda bych se tam jednou podívala.