Kde můžete v čase adventu zažít nejromantičtější procházku? Pojďte se s námi projít na nejzajímavější české mosty, které odedávna stavěli mimořádní lidé se vztahem ke kráse. Mosty mají schopnost spojovat.
Břehy měst, okraje hlubokých údolí a samotřejmě hlavně lidi. Kde najdeme ty nejkrásnější?
Praha
Karlův most
Stavba nejstaršího mostu přes Vltavu byla na pokyn Otce vlasti zahájena na doporučení astrologů 9. července 1357 v 5:31 ráno, což byla šťastná nebeská konstelace. Most stojí dodnes, ač se Karel IV. jeho dokončení roku 1402 nedožil.
Most z pískovcových kvádrů, dlouhý 515,76 metru, se po třicetileté válce v 17. století postupně dočkal okázalé výzdoby barokními sousošími od Matyáše Brauna a otce a syna Brokoffů.
Že byla do malty přimíchána vejce, to vědecké výzkumy vyvrátily, zato se prokázaly příměsi mléka a vína. Prvotřídními památkami jsou mostecké věže na obou koncích.
Radošov
Krytý most
Povolení k jeho stavbě dal 16. dubna 1364 sám císař Karel IV., aby se zlepšil původní brod na Solné stezce do Prahy u města Ostrov, východně od Karlových Varů, Aby se Ostrovským náklady vrátily, mohli na něm vybírat clo.
Mnohokrát málem doplatil na svoji dřevěnou konstrukci, několikrát hořel, strhla ho i povodeň, ale vždy byl znovu opraven. Později dostal kamenné pilíře.
Ty jediné zbyly po zničujícím požáru v červenci 1986. Podle fotografií a kreseb byl postupně obnoven roku 2003. Na most dlouhý 62,25 a široký 5,75 metru je povolen vjezd vozidel s hmotností do 5 tun.
Zastřešení vzniklo bez použití hřebíků a vrutů, jen se spojovacími dřevěnými kolíky.
Nové Město nad Metují
Jurkovičův most
Most slavného slovenského architekta Dušana Jurkoviče je sice „až“ z roku 1911, se zámkem a terasovitým svahem nad hradním příkopem však tvoří tak pěkné panorama, jako by tu stál odjakživa.
Ze zámku se díky němu dá snadno přejít do krásné květinové zahrady, kterou také, včetně menších staveb, navrhl Jurkovič.
Zastřešení chodce chrání před nepřízní počasí a okénka zase poskytují pěkný výhled na krajinu s řekou Metují. „Domeček“ uprostřed mostu nad hlavním pilířem je připomínkou lidové valašské stavby, architektovi tak drahé.
Litovel
Svatojánský most
Nejstarším kamenným mostem na Moravě (a přes řeku Moravu) je Svatojánský most v Litovli. Byl postaven v roce 1592, v období, kdy kvetl obchod i řemesla. Stojí na 6 pilířích a uprostřed je osazen sochou sv. Jana Nepomuckého od Jana Sturmera.
O kvalitě stavebního díla svědčí skutečnost, že vydržel všechny povodně, které Litovel postihly.
Na konci 2. světové války mu hrozilo vyhození do povětří od ustupující německé armády, od čehož se podařilo deputaci z radnice německé velení odradit.
V mostní konstrukci jsou uloženy kvádry s letopočty oprav, které proběhly v letech 1780, 1827 a 1933, a nyní další po opravách z roku 1997.
Náměšť nad Oslavou
Barokní most
Kamenný most přes řeku Oslavu, západně od Brna, je nazýván malým moravským Karlovým mostem, protože po tom větším pražském jde o největší most v ČR s nejbohatší sochařskou výzdobou.
Jeho balustrády jsou zdobeny dvaceti barokními sochami, a tak je most ze 40. let 18. století, dlouhý 62 a široký 8 metrů, prvotřídní památkou.
Kdysi byl i významnou komunikační tepnou, ačkoli si ho hrabě Václav Adrian z Enkenvoirtu postavil hlavně kvůli spojení zámku s Náměští. Krásné sochy světců a archandělů stojí za prozkoumání, mají dohromady tvořit nebeskou armádu a chránit vstup do města.
Písek
Kamenný most
Byl postaven jako součást Zlaté stezky na pokyn Přemysla Otakara II. královskou písecko-zvíkovskou stavební hutí z tvrdé povltavské žuly už v druhé půli 13. století a je nejstarším kamenným mostem u nás.
Tento klenot města Písku překračuje řeku Otavu délkou 109,75 metru, šířkou 6,25 a je zaznamenáno, že tudy z Bavorska a Horních Rakous putovaly do Čech sůl, drahé látky, jižní plody, víno a koření, zatímco opačným směrem obilí, slad, med, sádlo a ryby.
V 18. století bylo zábradlí mostu osazeno sochami: sousoším Kalvárie, sochou sv. Antonína Paduánského, sv. Jana Nepomuckého a sv. Anny Samotřetí.