Nikdo nemá kritiku rád. Přesto se musí naučit ji přijímat. Každá osoba má právo na svůj vlastní názor. Snažte se vidět věci z pohledu kritika a najít důvody pro souhlas s jejím názorem. Když člověk vyřkne kritiku, očekává přirozeně odmítnutí.
Zkuste mu namísto emotivního výlevu poděkovat. Kritizující bude asi trochu zmatený, ale vaše reakce ho nejspíš potěší. Uvědomte si, že i jeho stálo odvahu kritiku vyřknout.
Proto je tak důležité, abyste se oba snažili pochopit, co se děje, a začít konstruktivní dialog.
Tajemství slova ale
V kritice je důležité vyjádřit svou vlastní pozici a ukázat, jak celou situaci vidíte ze svého pohledu. Zkuste k tomu využít slovíčko ALE. Uznáváte sice právo ostatních vás kritizovat, ale nejste povinni přijmout vše, co říkají.
Zaměřte se proto na objektivní informace, ne na pokus ospravedlnění se. Tímto způsobem osoba, s níž mluvíte, uvidí, že chcete pochopit, co se stalo. Jde o to, že lidé jsou připraveni přijmout hodně, pokud je jim situace vysvětlena uctivě.
Mýliti se je lidské
Někteří lidé vidí prakticky jakoukoli negativní poznámku jako vážnou urážku. Při sebemenší kritice nemá smysl hned vyletět jako čertík z krabičky. Dělat chyby je přirozené a často i poučné.
Když uznáte, že máte právo dělat chyby, nebudou s vámi při kritice tak cloumat emoce. Zmírníte svůj stres. Když víte, že je chyba na vaší straně, přiznejte to.
Málokdo to umí a když váš protějšek uslyší místo bojovných a obhajujících slov přiznání chyby, jeho naštvanost se zmírní. A bude mnohem přístupnější ke společnému hledání řešení. A to za to stojí.