Dlouhé cesty autem však dokážou otrávit i zaryté romantiky. Jak zvládnout úmornou jízdu, aby nebolela a odstartovala dovolenou snů?
Bez pohybu vaše tělo trpí
Bezmála 40 % obyvatel nejraději volí dopravu autem, pro dalších 32 % je ideálním prostředkem letadlo. Zvlášť pro řidiče a jejich pohybový aparát je však dlouhé sezení za volantem náročné, nejčastěji trpí bolestmi krční a bederní páteře.
„Za volantem je člověk nucen držet hlavu předsunutou a zároveň mít horní krční páteř v mírném záklonu. Takové svalové strnutí po dlouhou dobu může ústit v blokádu krční páteře, která způsobuje nepříjemné bolesti hlavy, migrény, hučení v uších nebo pohybující se světélka v zorném poli,“ upozorňuje hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková. Řidič by během dlouhé cesty měl vystoupit z vozu a protáhnout se minimálně každých 45 minut.
Za volantem pak pomáhá alespoň střídat polohy pánve, ramen, hlavy a končetin, samozřejmě jen do té míry, jak to dovoluje bezpečnost jízdy.
Hlídejte si správné sezení
Vzhledem ke konstrukci standardního automobilového sedadla nemůže řidič dodržet pravidla zdravého sedu, jako jsou přímá záda, lehce naklopená v pánvi vpřed, s nohama rozkročenýma do šíře pánve. Už správné nastavení sedadla však může řidiče od bolesti významně uchránit.
Kolena řidiče nemohou být při jízdě níže než kyčle, proto se při řízení automobilu nevyhneme kompromisům.
Základním požadavkem je úhel, který svírá opěradlo se sedákem, v rozmezí 95 až 100 stupňů. Při takto vzpřímeném sedu řidič nejlépe vnímá chování vozu, případně čelí únavě, nebo dokonce mikrospánku a je účinně chráněn bezpečnostním pásem.
Efekt zdravého sedu posiluje pomůcka overball nebo složená deka vložená za záda na úrovni pasu, tak člověk jednoduše předejde bolesti zad.
Nastavení volantu
Zvlášť v automobilu vybaveném airbagy by měl být volant nastaven minimálně 25 centimetrů od hrudního koše řidiče opřeného zády o opěradlo.
Jednoduchý způsob, jak stanovit vhodnou vzdálenost sedadla od volantu, je napnout ruku a položit ji na volant.Ruka by se měla horní hrany volantu dotýkat zápěstím.
Další důležitý prvek sedačky je opěrka hlavy, ta nesmí být níž než hlava pasažéra, jen tehdy snižuje napětí svalů krční páteře a ramen a je bezpečnou oporou šíje a hlavy.
.