Deklarace dodavatelů elektřiny a plynu se má stát pověstným kladivem na elektrošmejdy, podvodné prodejce energií. Na tomto dalším posílení ochrany spotřebitelů se před pár dny dohodli klíčoví dodavatelé energií.
Patří mezi ně Ministerstvo průmyslu a obchodu, Svaz obchodu a cestovního ruchu, Energetický regulační úřad a Česká obchodní inspekce. Dokument je závazný pro všechny signatáře.
„Z Deklarace máme radost, hrdě se k ní hlásíme. Myslím, že je to jeden z nejlepších počinů účastníků trhu za poslední léta.
Jestliže se chceme hrdě hlásit k odvětví, ve kterém pracujeme, musíme udělat mnohem více pro zákazníky, jejich spokojenost musí být středobodem našeho zájmu,” říká Aleš Pospíšil, manažer vnějších vztahů společnosti Centropol, jednoho z hlavních iniciátorů vzniku Deklarace.
Deklarace jde podle něj správným směrem, navíc podpoří poctivé a profesionální dodavatele a pomůže ukázat prstem na ty, kteří obraz trhu kazí, tedy na tak zvané šmejdy.
Energie je ale trochu složité, těžko uchopitelné zboží, cesta k zákazníkově spokojenosti není úplně jednoduchá. Podle Pospíšila je nejdůležitější, aby zákazník měl jistotu, že se s ním komunikuje plně transparentně, že smluvní podmínky jsou jasné a férové.
Jednodušší přechody zákazníků
Hodně to bude na samotných dodavatelích, aby měli detailní přehled o tom, kdo s nimi spolupracuje. A stejně tak musí podle Pospíšila vědět, jak tito partneři komunikují s potenciálními zákazníky.
Mimo to budou signatáři Deklarace společně se státními institucemi pracovat na zřízení registru a certifikování zprostředkovatelů. Tuto práci totiž nemůže dělat každý.
Zjednoduší se i přechody zákazníků mezi jednotlivými dodavateli. Zákazník se nesmí stát rukojmím pletichaření a podpásovek, které si obchodníci mezi sebou rozdávají. Nikdo nesmí nikoho u sebe držet násilím prostřednictvím nesmyslných sankcí a jiných úskoků. Zákazník musí mít mnohem větší prostor pro projev svobodné vůle.
Deklaraci posvětí zákon
V konkurenci tak obstojí ti dodavatelé, kteří zákazníkovi nabídnou nejlepší produkt a zaujmou ho nadstandardní péčí. Důležitá je v tomto kontextu rovněž délka závazku – kdo se připojí k Deklaraci, nemůže se zákazníkem podepsat smlouvu delší než 36 měsíců.
„Samoregulace je fajn, úplně to ale nestačí. Teď je míček na straně legislativců, kteří, a v to pevně věříme, postupy obsažené v Deklaraci co nejdříve přetaví v zákon, který bude vymahatelný a platný úplně pro všechny,” dodává Pospíšil. Když vše dopadne, jak má, samotný zákon by měl být na světě začátkem roku 2021.