Čas od času vyhodnotit někoho negativně je podle odborníků naprosto normální. Problematické ale už je trvalé hledání chyb na druhých a zveličování jejich prohřešků.
Jak se tedy vyhnout kritice, která druhé rozčiluje nebo jim ubližuje? Jak se vyhnout „nálepkování“? O svých záporných pocitech vůči okolí, je možné hovořit tak, že se vyjadřujete výhradně o sobě. Tím se vyhnete neshodám s ostatními.
Stud, nebo vztek
Negativním posudkem vůči někomu můžete docílit dvou reakcí, které souvisí s instinkty, jež v sobě nosíme od pravěku. Buď vyvoláte u kritizovaného stud nebo vztek.
Během prožívání takových emocí nemůže kritizovaný reagovat racionálně, a tedy přinést nějaké smysluplné řešení.
Je proto zbytečné, abyste od něj očekávali nějakou hodnotnou zpětnou vazbu. Když chceme aby druzí dělali něco jinak nebo se jinak chovali, není dobré to říkat „natvrdo“. Je to totiž silně demotivující. Nedali jste jim totiž konkrétní příklad, o co přesně vám jde.
Jen kritizovat , co dělá druhý špatně umí každý. Je ale také potřeba ukázat, jak si to představujete, aby to bylo. A jak toho dosáhnout.
Přijměte zodpovědnost
Svými slovy u sebe lidé dokážou vzájemně vyvolat agresi tak silnou, že není možné dojít k východisku. Tato agrese je způsobena léty frustrace, kdy se protistrana vyjadřuje zpravidla slovy: „ty vždycky“ a „ty nikdy“.
Pokud se vám ale neustále něco nelíbí na vašem okolí, je čas přijmout osobní zodpovědnost. Většina z vás si dost možná řekne, proč bychom ji měli přijímat my, když špatně se chovají druzí. Ale tím se stavíte do pasivní role oběti.
Místo toho, abyste se soustřeďovali na nešvary ostatních, je důležité ponořit se do svých pocitů a položit si otázku, co ve mně konkrétní chování dotyčných vyvolává a co s tím můžu dělat.