Všichni to známe. Věci, které nám v životě nevyšly, partneři, kteří nás opustili, lidé, kteří se k nám nechovali hezky.
To všechno je zklamání, které je tak silnou negativní emocí, že lidé často raději obětují své naděje a touhy, než by se s ním vyrovnávali.
Důležité je, jaký smysl zklamání připisujete vy sami. Ne vždy nedostanete to, co chcete a nikdy se nemůžete líbit všem. Podle toho, jak se na to podíváte, může být zklamání zdrcující nebo příležitost k něčemu lepšímu.
Nebude to tak vždy
Neglobalizujete vaše zklamání z jedné situace na celý svůj život: Pokud tentokrát nedostanu to, co chci, znamená to, že už nikdy nedostanu to, co chci.
Pokud se rozhodnete, že kvůli bývalému nefunkčnímu vztahu už nikdy nepůjdete na jiné rande, dovolujete minulosti, aby vás omezovala.
Dalším běžným způsobem, jak učinit zklamání větší, než by si zasloužilo, je tzv. Personalizace: „Pokud nedostanu to, co chci, znamená to, že nejsem dost dobrý a nezasloužím si to“. Tím nezohledníte mnoho situačních faktorů, které s vámi neměly nic společného.
I když jste třeba udělali hodně pro to, abyste ovlivnili situaci tak či onak, je důležité si uvědomit, že to byla jedna událost. A události jsou to, co zažíváme a nejsou tím, kým jsme.
Něco zlé pro něco dobré
Mnoho lidí automaticky předpokládá, že pokud se jim stane něco nežádoucího, je to „špatná“ věc, která pravděpodobně povede k ještě horšímu výsledku. Opak bývá pravdou. Naskýtá se totiž šance otevřít dveře novým událostem, které opravdu chcete.
Pokud vám nevyšel vztah, můžete se setkat s láskou svého života. Nikdy nevíte, co z takové situace vzejde. Úspěch je často postaven na neúspěchu. Nedovolte zklamání, aby je ovládlo.
Pokud neberete zklamání jako překážky, ale spíše jako příležitosti k učení, učíte se.